vooronderzoek beobom explosieven oce wscs-oce

Vliegtuigbom Zevenaar veilig tot ontploffing gebracht

Deze week werd naast de spoorlijn ten zuiden van Zevenaar een vliegtuigbom van 500 lb (500 pond) gevonden. In het vooronderzoek uit 2015, in opdracht van ProRail uitgevoerd door BeoBOM, was de betreffende locatie als ‘verdacht gebied’ bestempeld, inhoudende dat er door ons aanwijzingen waren gevonden dat hier weleens een vliegtuigbom zou kunnen worden aangetroffen. Deze week bleek dit te kloppen, toen er op het 230 kilogram zware explosief werd gestuit.

vooronderzoek beobom wscs-oce explosieven bommen

De bom die bij Zevenaar werd gevonden

Tijdens de oorlog werden de Nederlandse spoorwegen veelvuldig aangevallen door de geallieerden, waarbij zowel vliegtuigbommen als boordwapens en raketten werden ingezet. De geallieerden hadden er, in het licht van de (toekomstige) invasie en om een Duitse invasie van Groot-Brittannië te voorkomen, veel belang bij om vijandelijke toevoersroutes van materieel en manschappen, zoveel mogelijk te verstoren. Belangrijke doelen bestonden uit spoorwegknooppunten, bruggen en stations, maar ook de treinen zelf waren veelvuldig het doelwit van aanvallen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er ter plaatse van het Nederlandse spoorwegennetwerk nog steeds explosieven worden aangetroffen. In het geval van het spoor te Zevenaar werden in het eerste oorlogsjaar al luchtaanvallen door de Britten uitgevoerd, zo blijkt uit de door BeoBOM uitgevoerde bureaustudie. Er zouden nog verschillende aanvallen volgen, met name in september 1944, waarbij onder meer station Zevenaar het flink moest ontgelden. Op 17 september 1944, de dag waarop de geallieerden Nederland binnenvielen in het kader van Operation Market Garden, voerden de Amerikanen het stationsemplacement van Zevenaar aan, waarbij olietanks afbrandden en een groot aantal treinwagons vernietigd zouden zijn.

vooronderzoek beobom explosieven oce wscs-oce

Een voorbeeld van bominslagen ter plaatse van het spoor te Zevenaar: drie forse kraters zijn zichtbaar op korte afstand van de spoorlijn. Op de foto zijn tevens Duitse verdedigingswerken zichtbaar, in de vorm van de zigzaggende loopgraven ten zuiden en noorden van de spoorlijn

Op basis van het vooronderzoek van BeoBOM heeft ProRail een bedrijf in de arm genomen dat de locatie voorafgaande aan de werkzaamheden heeft onderzocht. Waarom de bom tijdens het detectieonderzoek niet is gevonden, is niet bekend. ,,Het is echter geen exacte wetenschap, dus kunnen we er weleens een missen’’, aldus de woordvoerder van ProRail (Bron: De Gelderlander). De vliegtuigbom zou op ‘zeker een meter’ onder de grond hebben gelegen. Voor de treinreizigers op het traject waar de bom werd gevonden, betekende de vondst het omreizen of een busreis tussen Zevenaar en Wehl voor de gestrande reizigers. Inmiddels is de bom te Pannerden tot ontploffing gebracht, waar een geschikte springlocatie gevonden kon worden. Zo is Nederland weer een stukje veiliger.

vooronderzoek beobom explosieven oce wscs-oce

De EODD ontfermt zich over de bom, die veilig in een vrachtwagen van Defensie kan worden vervoerd naar het terrein in Pannerden