Vliegveld Haamstede
Vliegveld Haamstede
Vliegveld Haamstede is in mei 1931 geopend als commercieel vliegveld. Op 18 maart 1940 wordt het vliegveld na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gevorderd door het Nederlands leger en worden er barricades opgeworpen om te voorkomen dat vijandelijke vliegtuigen kunnen landen.
Dit alles mag niet baten wanneer het vliegveld in mei 1940 door Duitse vliegtuigen wordt aangevallen. De bombardementen zorgen voor grote schade aan de aanwezige vliegtuigen, barakken en het zogeheten KLM gebouw.
Na de capitulatie wordt het vliegveld in gebruik genomen door de Duitse bezetter als uitvalsbasis voor jachtvliegtuigen. Als in het voorjaar van 1943 de geallieerde overmacht in de lucht toeneemt wordt er uitgeweken naar Woensdrecht en wordt het vliegveld verlaten, maar niet voordat Vliegveld Haamstede onklaar is gemaakt door middel van het graven van diepe geulen en het plaatsen van landmijnen.
Hoewel het vliegveld na de watersnoodramp van 1953 weer in gebruik is genomen en de omringende duinen zijn volgebouwd met huizen, hebben er tijdens de Tweede Wereldoorlog ruim honderd geallieerde bombardementen plaatsgevonden met afwerpmunitie tot wel 4.000 lbs. De sporen van deze bombardementen tekenen de omgeving van het vliegveld tot op de dag van vandaag. Anno 2024 zijn in de nabijheid aan het maaiveld namelijk nog tientallen kraters zichtbaar op luchtfoto’s en LIDAR-beelden.
De uit de oorlog overgebleven sporen in het landschap geven onze onderzoekers een goede indicatie over de mogelijke aanwezigheid van Ontplofbare Oorlogsresten binnen dit gebied. De mogelijke aanwezigheid van deze explosieven kan enige belemmeringen opleveren bij de uitvoering van eventuele werkzaamheden binnen deze omgeving. BeoBOM kan deze obstakels middels de uitvoering van een risicoanalyse en eventuele beheersmaatregelen wegnemen.
Bent u benieuwd wat we kunnen betekenen voor uw project? Neem contact op met telefoonnummer 010 820 2920 of stuur een mail naar info@beobom.nl.